Programare
Acasă Programe si proiecte Coronavirusul și impactul asupra stării mentale a copiilor și adolescenților

Coronavirusul și impactul asupra stării mentale a copiilor și adolescenților

Distribuie pe

ECHILIBRUL PSIHIC AL COPIILOR ȘI PARINȚILOR – O PROVOCARE BIDIRECȚIONALĂ ÎN CONDIȚIILE IZOLĂRII ȘI PANDEMIEI

Semnat: Dr.Carmen Truțescu – medic primar psihiatrie pediatrică, doctor în științe medicale la INSMC

Izolarea și carantina sunt experiențe noi și neplăcute pentru noi toți. Separarea de cei dragi, incertitudinea cu privire la starea bolii, schimbarea rutinelor stabilite anterior sau chiar plictiseala, pot genera efecte dramatice.

Majoritatea conflictelor asociate cu carantina sau izolarea provin însă din impunerea de restricții şi privarea de libertăți. Multe dintre trăsăturile de personalitate cât și strategiile de a face fată stresului, dezvoltate sau aflate în proces de definire, precum și dinamica relațiilor din cuplu și famile, vor juca în contextul actual un rol predictiv pentru diferite forme de tensiune sau conflict, vizând uneori pierderea echilibrului psihic.

Toleranţa scăzută la frustrări minime a copiilor, anterior considerată răsfăţ sau particularitate asociată vârstei, devine în contextul izolării, greu de tolerat pentru adulţi. Mai mult, petrecerea unui timp prelungit în compania copiilor, oferă părintelui o perspectivă diferită asupra abilităților propiilor copii, având în acest nou context șansa de a se cunoște reciproc. De asemena, convingerile adulților referitoare la stilul paretal optim pot fi diferite, favorizând astfel generarea de contradicții și chiar conflicte.

Tehnici psihoterapeutice adaptate pot viza creşterea motivaţiei voluntare, focusarea pe beneficiile potenţiale ale situaţiei date, descoperirea de noi abilități sau șlefuirea celor existente, toate vizând diminuarea suferinței și a complicațiilor pe termen lung.

În contextul dificultăților de access la o formă de intervenție psihoterapeutică avizată, părintele poate adopta o serie de măsuri care să aducă beneficii tuturor membrilor familei.

Iată câteva sugestii:

( De ex: ”Izolare la domiciliu, posibil contact…” – face referire la petrecerea unui interval de timp într-un spațiu separat, fără a veni în contact fizic cu alte persoane, cu scopul de a preveni răspândirea unui virus. O posibilă explicație de genul ”nu ne mai lasă să ieșim din casă / nu avem voie să ieșim din casă” este eronată și conține interpretări subiective nerealiste, cu caracter anxiogen, mesajul transmis copilului fiind astfel centrat pe ideea de interdicție sau persecuție din partea altor persoane, lipsind componenta esențială, și anume responsabilizarea celor mici și creșterea interesului acestora pentru binele celor din jur).

  1. căutarea în mediul virtual – atenție (!), risc crescut de a accesa informaţii eronate, fake news;
  2. reprimare emoţiilor negative – atenție (!), risc extrem de mare pentru apariţia simptomelor somatoforme sau de tip conversiv, multe dintre acestea putând mima simptomatologia întâlnită în bolile organice.

Ideația suicidarăsau chiar manifestări autoagresive pot veni în atenția adolescenților și tinerilor, mai ales în contextual unor gesturi similare la care au recurs deja alți tineri, ca o soluție ce permite reluarea controlului. Posibilitatea este mai frecventă dacă astfel de evenimente sunt mediatizate intens, riscul fiind mai mare în cazul tinerilor cu abilități emoționale slab reprezentate.

Distribuie pe